maanantai 29. heinäkuuta 2024

Ruotsin kiertoajelu osa 1

Kun Bulgarian, Makedonian ja Serbian kierros oli saatu tehtyä, päivän vaatteiden pesun jälkeen oli aika lähteä Ruotsiin. Tässä matkakertomuksessa muutama sananen sähköautoilusta ja loppu sitten ihan perinteistä settiä lähinnä ruokailuista. Kokonaisuudessaan noin viikon reissu, joka sisälsi vajaan 2000 km ajelua pitkin Ruotsia. 

Sähköautolla matkailussa nyt ei enää liene kenellekään mitään kummallista. Perusasiat kuntoon niin matkoista selviää ihan helposti. Nytkin ainoa valmistelu, mikä tehtiin oli akun lataaminen hieman normaalia täydemmäksi eli johonkin 95% korville. Sillä oli hyvä ajaa ensimmäinen pätkä Turkuun.

Kauppahallin kalakeitto ja 
skagen. Aivan priimaa tavaraa!
Laivan vaihtoehdot tekemiselle ovat tunnetusti rajalliset. Puolen tunnin kiertelyn jälkeen kaikki paikat oli nähty ja ruokapaikaksi valittiin Baltic Princessin liharafla. Odotukset eivät olleet järin korkealla, mutta lopputuloksena lievä positiivinen yllätys. Kahden hengen lihalautanen oli kooltaan sopiva ja lihat hyviä. Nauta ja ankka aavistuksen kypsiä, mutta aivan ok suoritus.

Lopuksi tietysti otettin olut ja katsottiin, kun Espanja pelasi itsensä EM-kisojen finaaliin. Aamulla ennen satamaan pääsyä Silja Linen virallinen hyttihäirikkö kävi herättämässä ennen herätyskelloa. Lopputuloksena kuitenkin autokannella sai pujotella, kun muutama urpo puuttui. Aamupalaa ei laivalla otettu, kun olisi joutunut liian aikaisin heräämään. Päätettiin ajella ensimmäinen pätkä niin pitkälle, kun nälkä salli. 

Suuntana Lund ja tässä tapauksessa nälkä salli ajamisen Mantorpin Superchargerille. Siinä oli sopivasti myös kauppa auki niin saatiin ostettua ihan perus evästäkin matkaan. Vessa ja aamupala olivat kuitenkin ne tärkeimmät. Näiden jälkeen tapahtuikin sitten reissun ainoa varsinainen sähköautoyllätys. Olin lisännyt ennen laturia seuraavaksi stopiksi Markarydin ja sen verran pitkään oltiin aamupalalla oltu, että ajattelin autolle päästyäni, että menee ihan helposti. Nyppäsin sokkona johdon irti ja auto väittikin, että 1% marginaalilla onnistuu. Ihan ei tuota perse kestänyt eli pakko oli tuupata johto vielä kiinni pariksi minuutiksi. 5 % marginaalilla oli hyvä lähteä. 

Terveyteni uhalla uskalsin
saunoa pariinkin otteeseen.
Ruotsissa tiet ylipäätään ja varsinkin valtaväylät on hyvässä kuosissa. Käytännössä koko 600 km sai päästellä kahta kaistaa ja rajoituskin isoilta osin 120. Lundissa oltiin siis yllättävänkin nopeasti, Marylarkissa tosiaan piipahdettiin vessassa ja kahvilla välissä. 

Lounalle pistäydyttiin Lundin kauppahallin kalakaupan ravintolaan. Aivan loistava setti. Sekä katkarapuleipä että kalakeitto toimivat kuin häkä ja valkkarikin sopi kuvaan oivasti. Hieman tuskasteltiin hitaanlaista palvelua, jonka sitten huomattiin vaivaavan Ruotsia ihan kauttaaltaan.

Hotellilla oli varattavissa saunaosasto, joten se varattiin ja Systembolagetista kuoharia matkaan. Vaimo kävi hakemassa saunan avaimet ja kysyi vielä varmuuden vuoksi, onko saunassa jotain erikoista. Ei kuulemma ollut, joten kysyin, saako siellä siis heittää vettä kiukaalle. Tuo hotellin vastaushan ei sitä kerro. No se selvisi saunassa, jossa lämpöä oli ehkä hieman reilu 50 astetta. Mittari oli tosin laitettu suoraan kiukaan yläpuolelle niin näkymänsi saatiin 70 astetta. Kiulua ei ollut, joten vettä ei tarvinnut heitellä. Paikallisten ohjeiden mukaan saunomista suositeltiin 10 minuutiksi ja vain oma terveys huomioiden. Otin tietoisen riskin ja kävin pariin otteeseen.

Kauppahallista löytyy myös kohtuu
houkutteleva välipalaosasto.

Lundiin päästiin siis mukavasti. Parkkihallissa oli muuten laturi, jota ei kuitenkaan löydetty sisään ajaessa. Kävellessä ne sitten huomasi eli koko alin kerros oli hitaita tolppapaikkoja. Lataukselle ei tarvetta ollut, joten auto sai nukkua yön paikallaan, me käväistiin vielä iltapalalla paikallisessa baarissa ja samalla katsottiin taas vähän futista. 

Jatketaan Lundista kohti Smögeniä osassa 2.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti