Keskusta linnoituksen suunnasta |
Serbia pääsi vielä lopuksi yllättämään erikoisella
pullopanttijärjestelmällään, kun ihmettelin oluen pullossa (100d) maksavan
selkeästi vähemmän kuin tölkissä (70d). Nappasin sitten kaapista pari pulloa,
joita rahastaessa myyjä selitti parhaan kykynsä mukaan, että jonkinlainen
pantti niissä on. Sai selitettyä, että palauta pullot, kun olet valmis. Mitään
rahaa panttina ei siis peritty, mutta pullot oletettiin palautettavan. En
tiedä, miten tuo paikallisten kanssa toimii, mutta minä tietysti palautin
pullot.
Bussilipun Sofiaan olin jo ottanut valmiiksi eli siitä ei
tarvinnut huolehtia. Skopjessa meinasi käydä kylmät paikallisen rahan kanssa,
kun bussiasemalla perittiin pieni ”vero” ja paikallinen käteinen oli lähes
käytetty. Nyt olin asiaan varautunut ja tarpeeseen tuli, joskin Nisissä tuon
olisi voinut maksaa myös kortilla. Maksu on siis pieni ja tavallaan ihan hyvä
systeemi. Ilman kuittia ei laiturialueelle pääse ja sen takia laiturialueet
olivat myös siistejä kun ylimääräistä väkeä ei sillä pyörinyt. Sen varsinkin noilla
laiturialueilla tosin huomasi, että tupakkayhtiöiden osakkeita ei kannata vielä
lähteä myymään. Lähes 100 % yli 5 vuotiaista serbialaisista polttaa.
Medianan mosaiikkilattiaa |
Bussi Sofiaan sujui aikaisemman kaavan mukaan. Kuuma, pysähdys rajalla rajamuodollisuuksiin ja muuten sitten istuskeltiin. Sofiasta olin varaillut aseman läheltä tutusta paikasta hotellin niin ei tarvinnut lähteä illalla arpomaan. Kamat huoneeseen, pikasuihku ja vielä kerran aivan liian suuri illallinen ja oman vatsan viereen nukkumaan.
Viimisenä päivänä jätin rojut hotellille säilytykseen,
kiersin pari museota ja muutenkin keskustaa. Illalla lentokentälle ja kohti
kotia. Norwegianin lento oli jälleen vähän myöhässä. Ei paljon, mutta kun
perillä on puolen yön korvilla niin puolikin tuntia tuntuu jo pitkältä.
Kokonaisuutena kiva, mutta raskas reissu…
Reissut topit ja flopit:
topit
1. Sofian paikallisliikenne: Toimii kuin junan
vessa. Visaa kun vilauttaa missä tahansa kulkuvälineessä, matka voi alkaa.
Reittejä on erittäin kattavasti ainakin oman kokemuksen mukaan. Omat reittini
eivät tällä kertaa olleet ehkä ihan niitä turistin perussettejä. Reittikartta
toki haastava eli siinä Google on hyvänä apuna. Lisäksi hinta on erittäin
kohtuullinen, 80c/kerta, joka muuttui kolmannen matkan jälkeen automaattisesti
päiväveloitukseksi 2 €/ päivä. Tästä voisi Helsinkikin ottaa surutta mallia.
Betonibrutalismia |
3.
Betonibrutalismi: aivan ehdottoman
aliarvostettua, mutta kun sitä näkee aitoina vanhoina esiintyminä siellä täällä
niin on se vaan omalla tavallaan viehättävä tapa rakentaa. Eikä tuo edes ole
mitään perus laatikkomallia vaan mukana on ihan aidosti mielenkiintoisia
kyhäelmiä ja yksityiskohtia. Tätä näki varsinkin Serbiassa sekä Makedoniassa,
Bulgariassa vähän rajoitetummin, mutta varmasti löytyy, kun etsii.
4.
Free walking tour: Skopjen versio todella
yllätti positiivisesti ja näitä etsin kyllä jatkossa joka kerta, kun kaupunkiin
tulen. Aika näyttää oliko vain yksittäinen onnistuminen vai laajemminkin
suositeltava juttu.
flopit
Sporttibaarin burgeri. Kääntelee tämän nyt miten suuntaan tahansa, niin tämän paikan burgeri oli heikoin, jonka olen todennäköisesti ikinä syönyt. Muuten ihan anteeksiannettavaa, mutta aika monta burgeria olen syönyt ja jopa joskus ihan Mäkkärissäkin. Ulkonäkö ihan ok, mutta väsynyt ja kuiva esitys, joka myös hieman yllätti.
Lisää betonibrutalismia |
Skull tower: Omalla tavallaan ymmärrän kulttuurisen merkityksen. Paikka on kuitenkin tietynlainen symboli Serbian itsenäistymiselle, vähän samaan tapaan kuin meillä muistellaan Bobrikovin murhaa. Ei kuitenkaan mene ainakaan minulle läpi, että parin metrin savitorniin on tuupattu kiinni muutama kallo, ympärille rakennettu pientä kappelia muistuttava rakennus ja seinällä muutama rivi tekstiä itse tapahtumasta.
Bussin rikkinäinen vessa: Kaikissa lipunmyynneissä todetaan, että noissa pidemmän matkan busseissa on vessa. Onhan niissä toki vessa, mutta se on ”rikki” eli käytännössä sitä ei haluta käytettävän, ettei sitä tarvitse siivota. Tämä siis arviona 4 pidemmältä matkalta, jossa sama vika kaikissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti