maanantai 31. heinäkuuta 2023

Pääseekö sähköautolla Lappiin?

Vaikka suurimmalle osalle lienee selvää, että sähköautolla Lappiin pääsee niin sitä tunnutaan jatkuvasti kyseenalaistavan. Puolen vuoden sähköautoilun jälkeen kohdalle tuli ensimmäinen kerta, kun noille korkeuksille piti ensimmäisen kerran suhata. Mukana ei kuitenkaan ollut perävaunua, venettä, lentotukialusta eikä mitään muutakaan mukana revittävää, pakkastakin oli kuten normaaleina suomalaisina kesinä. Mukaan pakattiin siis vain 3 henkeä ja reilun viikon tavarat, autona Tesla Model S eli ei tarvinnut pakatessa tetristä harrastaa.
Kemijärven paikallisliikennettä.

Lähtötilanteessa Eurassa akku about täynnä, sehän tietysti kaikkia kiinnostaa. Aivan turha info siinä mielessä, että matkalla pysähdyttiin kuitenkin Jämsässä syömässä, jonka aikaa auto oli ABC:n 22 kW roikassa. Ensimmäinen varsinainen pysähdys oli Lapinlahdella, jonne olisi päässyt täydellä akulla suoraankin, nyt kuitenkin virtaa oli perillä niin paljon, ettei tarvinnut muuta, kuin laittaa töpseli seinään yöksi. 

Tässä vaiheessa vannoutuneet häkäpönttöjen puolestapuhujat tietysti huomauttavat huijaamisesta. Matkalla pysähdyttiin yöksi. Tottavie, koska vaikka eteen tulikin tarve ajaa Lappiin, siihen sisältyi tarve pysähtyä sekä mennessä että tullessa Lapinlahdella. Yöpymisen jälkeen (päivä 2) tehtiin pikavisiitti Iisalmessa ja sen jälkeen Kuopiossa, jossa auto oli valitettavasti hitaassa laturissa kauppareissun ajan. Kuopion Prisman pihasta kun ei jostain syystä tehokkaampaa laturia löydy. Lopuksi auto yöksi Lapinlahdella seinään. Kokonaismatikkana voi laskea, että tehty välikierros oli noin 200 kilometriä, jonka kuittaantuu hyvin noilla yön latauksilla, lisänä Prismassa ladatut, joten kun matkaa lähdettiin jatkamaan kohti pohjoista päivänä 3, akussa oli virtaa vähän enemmän kuin alunperin Lapinlahdelle saavuttaessa.

Loppumatka Kemijärven metsiin ajettiin päivänä 3. Vessa ja kauppareissu (jotain oli unohtunut) Suomussalmella. Latausdatan mukaan 17 minuuttia. Toisen kerran pysähdyttiin Posiolla syömässä ja samalla ostettiin mukaan vieläkin unohtuneet tavarat. Latausaika tunti ja 6 minuuttia. Molemmat lataukset kestivät sen, mikä muissa toiminnoissa kesti, ei odotusta latauksien takia. Siitä vielä reilu 100 km varsinaiseen määränpäähän ja kyllä sähköautolla pääsi Lappiin. 

Paluumatkalla menikin sitten oikeastaan kaikki niin pieleen kuin oman sähköautohistorian kohdalla on ikinä mennyt. Lähtö normaalisti Kemijärven metsästä ja tarkoitus pysähtyä Kuusamossa. Näin tehtiin ja ehdittiin melkein vessaan, kunnes huomattiin, että Citymarketin laturista (200kW) tulee autoon virtaa 12 kW. Pakkosiirto viereiseen Prisman laturiin. Pysähdys 25 min eli jälleen sen ajan, kun toiminto vaati (vessa, välipalat kaupasta ja "pikavisiitti" Pentikin kaupassa). Lähtiessä oli pakko tarkistaa, että akkua on oikeasti tarpeeksi, kun tarkoitus oli ajaa Kajaaniin Superchargeriin ja samalla syömään. No olihan sitä yli 50 km marginaalilla.

Sittenpä teki Suomen kesäilmasto kikkakakkosen: lämpötila laski reippaasti, alkoi sataa ihan tosisssaan ja navakka vastatuuli. Kyllä, kaikilla on ihan merkittävä vaikutus sähkönkulutukseen. Lopputuloksena Teslan ennuste Kajaaniin 2% ja kilometrit sulivat pitkin matkaa niin, että arvioin perillä olevan akussa virtaa 5-10 kilometrille. Koska ennen Kajaania ei kunnollista plan B -laturia ole 1. kuskin (itse olen 2. kuski) perse ei kestänyt vetää pienellä riskillä viimeistä 60 kilsaa vaan tehtiin henkinen lataus Hyrynsalmella 4 minuuttia. Oman uran toinen kerta, kun joutuu ns. turhan pysähdyksen tekemään. Samalla toki vaihdettiin kuski ja tarkastettiin some ja päästiin lopulta Kajaaniin laturiin ja syömään.

Jottei vastoinkäymiset loppuisi tähän. Teslan sovellus tuuppasi ruokien tilauksen jälkeen, että lataus on keskeytynyt. Tätäkään ei ole ikinä ennen käynyt. Syynä lienee pieni sähkökatkos, koska ilma oli mitä parhain suomalainen kesäsää eli vettä, tuulta ja mahdollisesti pientä salamointiakin. Pikaisesti käynti laturilla ja uusi startti, jonka jälkeen homma sujui mallikkaasti ja ruokailun jälkeen päästiin matkaan. 

Maja metsän rauhassa.
Heti lähdön jälkeen huomattiin kuitenkin, että auto venkoilee kummallisesti. Suuresti ei kiinnitetty asiaan huomiota, kun ongelma katosi vauhdin kasvaessa. Lapinlahdella vauhti jälleen hidastui ja venkoilu palasi. Auto seinälaturiin yöksi ja asiaa tuumailemaan. Todettiin, että renkaat on niin vanhat, että vika löytynee sieltä. Aamulla jälleen pikavisiitti Iisalmessa eli vajaa puolet yön aikana ladatusta virrasta katosi ennen viimeistä pätkää. Tärinä autossa lisääntyi, mutta päästiin perille Kuopioon, jossa uutta rengasta alle. Oikean takarenkaan rakenne hajonnut eli vaihtopäätös tuli ihan oikeaan aikaan. Kaikki renkaat oli muutenkin jo vaihtokunnossa joten ei varsinaisesti harmittanut. 

Matka jatkui kohti kohti Euraa, loput jo kuitenkin varsin suunnitelmallisesti. Matkalla piti piipahtaa joka tapauksessa ruokakaupassa, kun yli viikkoon ei ollut jääkaapin valoa tarvinnut katsella. Arvottiin Jämsän S-marketin ja Linnanmaan (Tampere) Prisman välillä. Tampereelle ennuste jälleen 2%, joten päädyttiin Jämsään. Siinä kauppareissu ja vessa 25 minuuttia ja loppumatka Euraan sujui kuin siivillä. Sähköautolla pääsee siis myös pois Lapista.

2 kommenttia:

  1. Sähköautoilu näkyy edelleen olevan seikkailu, kun on kyse matka-ajosta. Mitenkähän sähköisen raskaan kaluston laita on tällä hetkellä? Sähköbusseja liikennöi kaupungeissa, mutta onko liikenteessä sähkökuorma-autoja? Mistä koko Suomen alueelta löytyy huoltopisteitä sähköiselle raskaalle kalustolle?
    https://www.meca.fi/truck/varaosat/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei kyllä oikeasti. Vaikka tällä matkalla sattui parikin poikkeuksellista tapahtumaa niin harvinaisia ne on ja varsinkaan rengasongelmat eivät sähköstä johdu.

      Aivan samaan tyyliin niitä erikoisuuksia on aiemmilla polttomoottoriautoilla tullut. Kun kilsoja kertyy, kertyy myös tapahtumia.

      Raskaasta kalustosta en osaa sanoa. Erilaisista pilotoinneista olen lukenut ja kyllä nekin varmasti lisääntyvät jatkossa. Niissä on se hyvä puoli, että toiminta suunnitellaan liiketoiminta edellä eli asenteilla ja ennakkoluuloilla on varmasti hieman pienempi rooli, kuin henkilökohtaisessa käytössä.

      Poista